Inul: — Ştii tu, cămeşă dragă, ce erai odată?
— Ce să fiu? Eram ceea ce mă vezi: cămeşă albă, cu care se îmbracă oamenii.
— Nu-i aşa! Ai fost o sămânţă, apoi o burueană, clătinată de vânt, ca toate buruenele: aşa naltă, supţirea, tocmai de potriva mea; erai
incu floricică albastră, fata mea. Când ai fost crescut şi copt, cum sunt eu acum, oamenii te-au smuls din pământ, te-au legat în fuioare, te-au pus copăcel şi te-au lăsat la soare ca să te usuci. După aceea te-au culcat pe ţol şi te-au bătut cu beţe, ca să-ţi scoată sămânţa; apoi bătut şi stâlcit cum erai, te-au dus la baltă şi te-au pus în
topitoare, unde-ai stat vro zece zile, ca să te topeşti, adecă să-ţi putrezească hlujul. După asta, te-au scos şi te-au pus iarăşi la soare, ca să te usuci, răzămându-te de gardul pe care eşti întinsă acum. Fiind uscat, te-au meliţat, şi hlujul tău s-a prefăcut în pozderie, iară cojiţa ta în fuior. Femeile apoi te-au răgilat, te-au periet şi te-au făcut
fuior frumos şi moale ca mătasa; din fuior te-au făcut
caier, te-au pus în
furcă şi au început a toarce, prefăcându-te în
tort sau
aţă.Tortul l-au depănat pe râşchitor, spre a-l face
căleap; călepele s-au fert cu leşie, să se înălbească, apoi te-au pus pe vârtelniţă, de pe care au început a le depăna pe
mosoare cu
letca; de pe mosoare te-au urzit pe
urzoi, apoi te-au luat şi te-au învălit pe
sulul de dinapoi, punând
vergele pintre pături, ca să nu se hrentuiască
urzala; şi
fuscei pintre rost, ca să nu se încâlcească
natra. După asta te-au nevedit, trecându-te prin
iţe şi prin
spată; şi, cu ajutorul
slobozitorului, al
zăvorului şi al
lopăţelei, te-au întins în
stative, legându-te de
sulul de dinainte, de unde se începe "gura pânzei". Călepele lăsate pentru bătătură le-au depănat pe
ţevi cu
sucala; apoi, punând ţăvile în
suveică, au început a ţese, adecă a trece
bătătura pintre
urzală cu ajutorul
tălpigilor, al
scripţilor şi al
iţelor. Ca să se îndesască firele, bătătura se bate cu
vatalele, între care e aşăzată spata. Şi iaca aşa te-au prefăcut în
pânză. Când era cald afară şi frumos, femeile te-au dus la baltă şi te-au
ghilit; apoi te-au fert cu leşie şi iar te-au ghilit, până te-ai înălbit. Când erai albă cum trebuie, te-au uscat, te-au făcut vălătuc, te-au croit şi au făcut din tine ceea ce eşti acum,
— Mică burueană, nu ştiu de unde-ai mai scos atâtea despre mine. Ei, dragă, poate nu ştii că oamenii mai fac pânză şi din sora noastră
cânepă, şi din fratele nostru
bumbac, ba şi din înghimpătoarea
urzică mai fac un fel de pânză. Dar în fabrici se ţes fel de fel de pânzeturi, mult mai uşor şi în timp mult mai scurt.
— Bre! multe mai auzi!
— Mai aşteaptă, că n-am sfârşit încă. Din cămeşă sau rufă, peste câtva timp ai să te faci tearfă, din care se face scamă pentru bolnavii din spitale şi pentru soldaţii răniţi în bătălie. Apoi te caută, ca iarba de leac, să facă la fabrică din tine hârtie.
— Mare minune mi-ai spus, dragă burueană, zise cămeşa. De-a fi aşa, apoi toate lucrurile nu sunt ceea ce se văd, ci altăceva au fost odată, altăceva sunt acum şi altăceva au să fie.
— Tocmai aşa, soro! Gardul, pe care eşti tu întinsă acum, a fost altădată pădure. Ce are să fie de-acum înainte? Mătasa, frunză de dud întrată în pântecele unor gândaci. Varul, ce-a fost mai înainte? Dar funiile şi odgoanele? ş.a.
Femeile leneşe de la ţară au cântecul acesta:
Puseiu pânza, când da frunza,
Ş-o gătiiu în Sân-Văsii
Şi-mi păru că mă grăbiiu...
Şi de lungă-i ca o pungă
Şi de lată... toată-i spartă!
Pe sulul de dinapoi,
O sută de lătunoi,
Pe sulul de dinainte,
Cioprea le mai ţine minte.
Pintre iţe şi-ntre spată
Paşte-o iapă deşălată;
Pintre iţe şi fuscei
Paşte-o scroafă cu purcei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu