Ca "bataia este rupta din rai", am auzit cu totii, fie in propria
familie, ca modalitate de gestionare a propriei educatii, fie de la
altii, care considera ca atunci cand copilul a gresit va intelege
notiunea de bine sau rau, de corect sau incorect, numai cu ajutorul unei
corectii fizice, mai elaborate sau mai simple.
Ce nu am inteles
niciodata este ce legatura are raiul, descris drept un loc al linistii
si armoniei, cu o metoda dureroasa, umilitoare si lezanta de disciplina.
In
mometul de fata, asistam cu totii la desfasurarea asidua a unor
campanii impotriva abuzului, violentei domestice si maltratarii
copiilor.
Prin legea nr 272/2004, privind protectia si promovarea
drepturilor copilului, se reglementeaza aspecte legate de garantarea
securitatii fizice si psihice a copilului, atat in cadrul familiei, cat
si in cadrul institutiilor de protectie. Un intreg mecanism legislativ a
fost pus in functiune pentru a depista, impiedica, pedepsi si remedia
orice forma de abuz desfasurat impotriva copilului. Cu toate acestea,
vedem destul de des cazuri de copii care sufera abuzuri grave, uneori cu
urmari tragice. Societatea se dovedeste a fi rezistenta la schimbare si
greu educabila.
Nu exista o scoala obligatorie unde sa invatam sa
fim parinti, de aceea, fiecare parinte este autodidact in privinta
educatiei copilului sau. Maniera in care tratam copilul depinde intr-o
mare masura de cum am fost noi insine crescuti.
Abuzul cuprinde
toate formele de violenta fizica sau psihica savarsite impotriva
copilului, orice comportament care implica folosirea fortei si a
superioritatii pentru a-l rani: bataia, insultele, umilinta, agresiunea
sexuala, comportamentele cu conotatie sexuala savarsite in prezenta
copilului, intimidarea, lovirea, supunerea la practici injositoare,
munca fizica inadecvata varstei si capacitatilor fizice, expunerea la
pericole , alungarea de acasa, amenintarile , neglijarea, obligarea la
savarsirea unor acte gen furt, cersetorie, prostitutie etc.
Orice
forma de abuz savarsita impotriva copilului provoaca o trauma care se
reflecta in comportamentul sau intim, social, scolar, in relatia cu
semenii, in conduita de joc, in imaginea despre sine si lume.Ce simte si
gandeste copilul abuzat?Culpabilitate. Considera ca permanent greseste
si ca merita pedepsele primite, ca este raspunzator de supararea
parintilor.Frica. Copilul supus frecvent agresiunilor, invata sa
traiasca intr-o asteptare anxioasa, intr-o stare de permanenta alerta,
in special daca face parte dintr-o familie in care intalnim violenta
domestica, certurile dintre parinti degenerand in violente care se
rasfrang si asupra copilului. Copilul nu doarme bine, nu se alimenteaza
adecvat sau suficient, se imbolnaveste des, isi face foarte multe griji,
asteptand in orice clipa sa fie agresat.Nedreptate. Copilul intelege
ca cel puternic detine puterea, ca din cauza inferioritatii sale fizice
este victima, isi insuseste acest raport si invata un model de
comportament. Mai tarziu, cand dezvoltarea fizica ii permite, isi
exprima agresivitatea asupra celor mai slabi (copii, animale)."Nu sunt
iubit". Este greu ca un copil care este umilit, lovit, amenintat, sa
aiba incredere in adultul care il raneste. El va considera ca nu merita
iubirea adultului, ca nu este dorit, acceptat, iubit. Chiar daca
parintele ulterior regreta tratamentul aplicat copilului, copilul va
ramane permanent cu un sentiment de neancredere in acesta, deoarece i-a
dovedit ca este capabil sa il raneasca.
"Ma voi razbuna". Uneori,
copilul este constient de faptul ca din cauza inferioritatii fizice, nu
se poate apara. De aceea, el tolereaza abuzul si, in secret, incepe sa
elaboreze planuri de razbunare pentru mai tarziu. El nu este capabil sa
ierte si sa treaca cu vederea ceea ce I se intampla, deoarece nu I se
arata un model de toleranta si intelegere.
Cand devine capabil
sa-si domine intr-o mai mica sau mai mare masura parintele, poate gasi o
modalitate de razbunare: sfidare, fuga de acasa, delincventa, sau
atacuri violente .
"Asta este normalitatea". Modelele de
comportament se invata in familie. De aceea este bine sa nu subestimam
capacitatea copiilor de a ne imita in cele mai mici amanunte
comportamentul (bun sau rau), cu atat mai mult cu cat, la varste
fragede, nu detine un filtru cu ajutorul caruia sa discearna binele de
rau. Copilul crescut intr-o familie in care se practica violenta invata
ca aceasta e maniera in care oamenii relationeaza, aceasta este
normalitatea. Odata insusita aceasta credinta, ea se va reflecta in
toate interactiunile sale. Mai tarziu, cand va creste si isi va intemeia
o familie, va aplica aceleasi metode, convins fiind ca asa se
procedeaza. Un exemplu dat copiilor este mai valoros decat o mie de
cuvinte. Chiar daca mesajul verbal dat copilului este “te iubesc “, daca
nu este sustinut si de comportamentul parintelui, acest mesaj nu va
valora nimic. De aceea uneori intalnim parinti care se plang “i-am spus
de mii de ori sa se poarte frumos”, “i-am explicat de fiecare data sa nu
se bata”, dar daca exemplul oferit a fost altul, acesta i-a demonstrat
cum se procedeaza in mod practic.
"E mai bine sa mint". Copilul
observa ca atunci cand greseste este pedepsit, certat, batut, parintii
nu iarta si nu tolereaza. De aceea, pentru a evita pedepsele aspre,
invata sa ascunda adevarul, sa il denatureze. Curand, acesta devine un
obicei care ii aduce beneficii (evitarea pedepsei), pe care il
transforma in convingere personala “inseamna ca este mai bine sa minti”.
Cand
minciunile sunt descoperite, copilul este din nou pedepsit, mai aspru
chiar, pentru minciuna. Asta nu il va face insa sa renunte la ea, ci sa
se perfectioneze, caci a vazut deja ca minciuna il scapa de cele mai
multe ori. Daca ajunge sa minta suficient de bine, nu va mai fi
pedepsit. Copilul agresat, abuzat in familie, sufera, in general, o
denaturare a comportamentului social. In colectivitate el poate fi
retras, temator, in stare permanenta de alerta, simtindu-se amenintat,
sau, dimpotriva, poate fi agresiv, razbunator, dominator, netolerant.
Jocul
este un mod in care copilul se exprima, pune in scena lumea sa
interioara, exerseaza modelele invatate in familie. Putem observa, in
colectivul de copii, in special in cadrul jocurilor pe care ei le
desfasoara, mai multe tipuri de conduite care pot fi indicatori ai
abuzurilor:
copilul excesiv de cuminte, retras, temator, care nu
intervine in joc, foarte anxios si emotiv cand este intrebat ceva
(tremura, se inroseste, se balbaie, se refugiaza in tacere). El a
invatat ca nu poate fi niciodata suficient de atent, ca ceea ce spune
sau face ar putea declansa violenta. Nefiind niciodata sigur de
consecinte, prefera sa nu interactioneze. Acest copil este mai mereu
victima copiilor mai puternici sau agresivi din cadrul grupului,
rolurile pe care le prefera sunt cele marginale, inferioare (copilul
familiei, pisicuta, elevul, pacientul) care nu implica foarte mari
responsabilitati, evita sa atraga atentia, se supune indemnurilor. El
repune in scena, in cadrul jocului, rolul pe care il are in familie si
se comporta conform modului in care este tratat acolo
copilul
razbunator, care nu trece nimic cu vederea, este agresiv, revendicativ,
nu tolereaza frustrarea, ii pedepseste pe ceilalti pentru cea mai mica
greseala, doreste sa conduca si perturba permanent grupul. Nu uita si nu
iarta. El se identifica cu parintele dominator, din cauza incapacitatii
de a face fata situatiei de violenta, si isi compenseaza inferioritatea
in cadrul jocului. Este calaul grupului, jocul trebuie sa se desfasoare
dupa regulile sale, identifica rapid copiii-victima pe care ii
persecuta. Isi alege in general roluri dominatoare, superioare, chiar
violente (seful piratilor, capitanul de vas, profesorul sever, tatal,
presedintele), carora de multe ori le confera o forma agresiva, abuziva,
neanduratoare.
copilul matur, care a invatat sa faca fata
situatiilor dificile, se comporta ca un mic adult, este protector cu
ceilalti , ii consoleaza, ii ajuta. Ofera celor din jur ceea ce simte
nevoia sa primeasca el insusi in cadrul familiei. Este posibil ca acest
copil sa faca parte dintr-o familie cu o situatie materiala precara, sa
munceasca pentru a-si ajuta familia, sa fie supraresponsabilizat ,
parentalizat (are grija de fratii mai mici, de un parinte bolnav, caruia
i-a preluat atributiile). Unul dintre parinti poate fi alcoolic,
violent, iar copilul preia raspunderea parintelui-victima, empatizand cu
acesta si invatand sa faca fata. Prefera roluri care implica
seriozitate, responsabilitate, sacrificiu (eroul, politistul, soldatul,
tatal).
copilul deprimat, refuza jocul, nu participa sau nu se
implica daca este fortat sa participe, este rigid, blocat, prefera
solitudinea, retragerea, relationeaza putin, nu se imprieteneste si nu
manifesta interes fata de ceilalti, nu se bucura, nu se entuziasmeaza.
Acest copil s-a resemnat , incapacitatea de a face fata violentei a
determinat izolarea, retragerea, pierderea interesului. Nu mai spera sa
primeasca ajutor si nu il mai cauta. Foarte des, copiii care sunt supusi
abuzurilor in cadrul familiei aleg calea fugii de acasa. Mare parte din
copiii strazii sunt copii care au parasit domicliul datorita fricii,
disperarii si neputintei de a face fata violentei. Ajunsi in strada,
incapabili sa se descurce, ajung cu usurinta in grupuri infractionale,
intarind fenomenul delincventei juvenile. Din victime ale familiei devin
agresori.Multi dintre ei sunt institutionalizati si ajung in centre de
plasament. Este un lant cauzal care le marcheaza intreaga viata.
Devenind
adulti, copiii crescuti in familii violente, de cele mai multe ori
repeta modelul familiei de origine in propria lor familie, cu proprii
copii. Este ceea ce au invatat sa faca si nu cunosc alt mod de a trai.
Iubirea este pentru ei fie un ideal necunoscut, fie o forma de
suferinta, atata vreme cat proprii parinti le-au aratat iubirea
parinteasca prin violenta. Vor iubi, la randul lor, in acelasi fel.
Singurul cunoscut de ei.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu