COMPOZITIA PLASTICA
Compozitia consta in modalitatea organizarii elementelor de limbaj plastic intr-un ansamblu omogen,
echilibrat, indistructibil, capabil sa transmita privitorului emotia si mesajul autorului. Modalitati de
organizare a compozitiei plastice - scheme compozitionale: compozitie in friza; compozitie in registru;
compozitie in triunghi; compozitie circulara; compozitie in spirala; compozitie radiala; compozitie pe
verticala; compozitie pe orizontala; compozitie pe diagonala (oblica); In functie de schema de organizare
se obtin compozitii inchise si deschise cu efect statice si dinamice.
Compozitia inchisa sugereaza ca actiunea se desfasoara in interiorul spatiului plastic avand un centru de
interes. In acest caz elementele sunt ordonate pe scheme compozitionale in forma de triunghi, patrat, cerc,
oval.
Compozitia deschisa sugereaza ca actiunea se continua si in afara spatiului plastic avand unul sau mai
multe centre de interes. Centrul de interes este zona din compozitia plastica catre care se indreapta
prioritar privirea si se obtine prin: aglomerare de detalii; - modul ari liniare (subtire - gros); - contraste
(inchis - deschis, cald - rece, mare - mic, aglomerat - curat). Compozitia cromatica are o importanta
deosebita in raport cu compozitia suprafetelor si valorilor. Astfel, caracterul static sau dinamic, liniile de
forta, cel de interes, tensiunile, cromatica, ritmul ca si orice alt mijloc de expresie plastica subordonate
structurii compozitionale de baza, singura in stare sa le reuneasca intr-un tot omogen. In ordonarea
elementelor compozitiei plastice închise sau deschise trebuie sa se tina seama de ritm, intrucat prin el se
structureaza miscarea, dinamismul compozitiei. Ritmul plastic ia nastere prin succesiunea gandita,
intentionala a elementelor de limbaj plastic. Expresivitatea ritmului plastic consta in modalitatea de
ordonare a elementelor de limbaj plastic si, cu cat organizarea ritmurilor este mai inedita prin noutatea ei,
cu atat compozitia este mai expresiva.
Compozitia statica se realizeaza prin organizarea semnelor plastice intr-un echilibru stabil, elementele
constitutive incadrandu-se intr-o forma geometrica stabila (triunghi, patrat, dreptunghi, piramida).
Compozitia dinamica presupune structurare a semnelor plastice intr-un echilibru instabil prin folosirea
liniilor curbe, spirale, oblice, intretaiate, ce dau configuratiei ansamblului miscare, dinamism. Daca
compozitia statica are in general un singur centru de interes, compozitia dinamica poate avea mai multe
centre de interes. Important este sa existe in compozitie unitate ce se manifesta prin legatura logica,
constructiv - formala, propozitionala dintre parti si ansamblu, dintre continut si forma.
Compozitia decorativa presupune imbinarea elementelor plastice intr-un tot armonios. Aceste elemente
se pot lua din natura, geometrie, din arta popoarelor antice, din arta moderna, arta populara sau din
imaginatie. Inglobarea fireasca, unitara si armonioasa a elementelor in forme compozitionale nu poate fi
facuta intamplator, ci pe baza cunoasterii principiilor compozitionale decorative, in scopul obtinerii unor
expresivitati plastice. Aceste principii sunt: repetitia, alternanta, simetria etc. Repetitia este un procedeu
de ornamentare, de compunere a unor elemente, motive, tinandu-se seama de ritm si cadenta. Ea
presupune fie repetarea unui element de limbaj plastic (punct, linie, pata, forma) fie repetarea unui motiv
decorativ. Alternanta este o succesiune de cel putin doua elemente diferite ca forma, marime, culoare si
pozitie. Simetria exprima echilibru intr-o compozitie plastica, ea presupune existenta unei axe ce are de o
parte si de alta elemente si motive asezate la distante egal departate de ea.O forma este simetrica daca axa
de simetrie o imparte in doua parti egale, ale caror puncte coincid prin suprapunere. Un ansamblu
compozitional poate deveni simetrie cand axa de simetrie imaginara orizontala sau verticala separa
compozitia in doua parti identice. Formele naturale şau create pot avea una sau mai multe axe de simetrie
orientate orizontal, vertical sau oblic. Simetria este una dintre legile fundamentale de structurare a
formelor naturale.
Formele compozitionale folosite in arta decorativa sunt: friza, chenarul decorativ, jocul
de fond etc.
Friza este suprafata in forma de banda in care se ordoneaza motive si elemente dupa legile artei
decorative.
Chenarul este o banda decorativa ce decoreaza o suprafata de jur imprejur.
Jocul de fond este compozitia ce se bazeaza pe o retea in care motivele decorative sunt organizate in
functie de legile artei decorative .
Tehnica acuarelei
Acuarela se fluidizeaza cu apa, obtinandu-se un lichid colorat si care asternut cu pensula pe hartie, nu se
sterge prin atingere, dupa uscare. Ea se poate folosi pe hartie uscata sau umeda. Pe suprafata umeda
fuzioneaza cu usurinta obtinandu-se amestecuri diverse de culoare, cu efecte neasteptate si expresive.
Principiile acuarelei constau in transparent, prospetime, luminozitate si puritate.
Tehnica Temperei si a Guasei
Tempera si guasa sunt culori opace si dense. Ele se deschid numai in combinatii cu alb, spre deosebire de
acuarela, care se poate deschide prin transparenta si diluare cu apa.
Tehnica colajului si decolajulni
Colajul este un procedeu de organizare a unei forme sau compozitii plastice cu ajutorul unor materiale
diverse (hartie colorata, plante, fire etc.). Colajul se realizeaza prin taierea sau ruperea formelor intregi, a
unor parti ale acestora din hartie, materiale textile etc. si lipirea totala sau partiala pe suportul compozitii
plastice. Decolajul este procedeul prin care efectele expresive se obtin prin dezlipirea, prin ruperea
fragmentara a unor materiale lipite in prealabil pe un suport de hartie panza, lemn, carton etc.
Tehnica monotipiei
Acest procedeu face parte din tehnicile grafice, prin el obtinandu-se anumite efecte. Tehnica are un
caracter de unicat cu efecte coloristice si decorative copmozitionale. Lucrarile prin tehnica monotipiei
presupun folosirea ca suport de lucru a unor materiale ca sticla, metalul, linoleumul, pe care se realizeaza
imaginile propuse.
Metode de lucru:
1.- Acoperirea suportului cu cerneala tipografica, culori de ulei subtiate, tempera, pe care se deseneaza,
prin zgariere, cu un varf de bat, pasla, deget etc., imaginile propuse, Deasupra se aseaza coala de hartie si
apoi se preseaza cu ruloul intreaga suprafata. Se ridica cu grija harti a care va avea imprimata pe verso
compozitia cu linii deschise pe fond colorat.
2. - Peste suportul acoperit cu cerneala tipografica cu ruloul, se pune usor coala de hartie ( poate fi si
divers colorata) peste care se va transpune, cu un creion prin conturare, hasurare sau prin apasare cu
degetul in anumite portiuni, compozitia plastica (partea colorata a hartiei se va aseza cu fata spre suport).
Se vor imprima numai zonele care au fost presate cu creionul sau degetul Ridicandu-se plansa de pe
suport, aceasta va avea un aspect grafic in culoarea cernelei de imprimare. Dupa uscare, se mai poate
interveni cu acuarela transparenta in zonele neimprimate pentru a mari expresivitatea ansamblului.
3. - Desenarea sau pictarea pe suport a compozitiei cu pensula folosind una sau mai multe culori (
tempera, guasa, ulei, tusuri etc.) combinate sau nu, peste care se suprapune coala de hartie presandu-se
apoi pe toata suprafata. Prin tehnica monotipiei al doilea exemplar imprimat apare mult mai slab colorat,
culoarea cu intregile ei calitati expresive, transpunandu-se doar pe primul exemplar.
Tehnica linogravurii
Se foloseste ca suport de lucru o suprafafa de linoleum (suprafata lucioasa se va inlatura cu o hartie
abraziva) pe care se schiteaza compozitia plastica Cu creionul sau pixul. Avand in vedere ca se vor
imprima numai suprafetele nescobite ale suportului, se vor inlatura cu ajutorul unor daltite de un anumit
tip, toate suprafetele care nu dorim sa fie imprimate ( scobirea nu este profunda). Peste linoleumul gravat
se transpune o pelicula subtire de cerneala tipografica cu ajutorul unui rulou, apoi se pune peste aceasta
suprafata coala de hartie care va fi presata bine in final. Specific linogravurii este aspectul grafic, linia
avand un rol preponderent.
Tehnica desenarii cu ceara
Se deseneaza cu ceara bruta, solida, formele plastice pe hartie, dupa care se astern culorile de apa
(acuarela, guasa diluata) in functie de subiectul compozitiei, sau in prima faza se realizeaza un fond
colorat peste care se deseneaza cu o bucata de ceara, apoi acoperindu-se cu o culoare intreaga suprafata .
Compozitia plastica - Elemente de limbaj plastic
Etichete: fise de lucru, gradinita
alternanta,
chenarul decorativ,
compozitia plastica,
elemente de limbaj plastic,
friza,
jocul de fond,
repetitia,
simetria
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu