CULOAREA
Culoarea
este realitatea subiectiva generata de interactiunea a trei factori: ochiul,
lumina si suprafata
obiectului.
Culoarea se percepe numai in prezenta
luminii naturale (solare) sau artificiale. In afara
de
culoarea formelor si fenomenelor din
natura, exista culori lumina (spectrale) si culori
pigment (vopsele).
Culorile
spectrale se obtin prin descompunerea unei
raze de lumina solara trecuta printr-o
prisma
triunghiulara de
cristal proiectata pe un ecran, obtinandu-se cele sapte sapte culori
pure (rosu, oranj,
galben,
verde, albastru, indigo si violet).
Fenomenul a fost descoperit in secolul al
XVII-lea de catre
savantul englez
Isaac Newton. Culorile
pigmentare (vopselele) sunt
compuse din pulberi colorate
combinate cu diferiti
lianti. In functie de liantul
folosit sunt vopsele pe baza de apa (acuarele,
tempera,
guase) si vopsele
pe baza de ulei.
Combinarea
culorilor
Cercul cromatic
al lui Johannes Itten este alcatuit
din: culori primare, binare, nuante, culori calde
si reci,
complementare.
Culori primare
(rosu, galben si albastru) numite si fundamentale sau de baza deoarece nu
iau nastere din
combinarea altor
culori pigment.
Culori
binare de gradul 1 (oranj, verde, violet) care se obtin din amestecul
fizic a culori primare (R + G =
O;A + G = Ve;
A + R = Vi)
in cantitati aproximativ egale.
Culori binare
de gradul II (terti are) se obtin prin amestecul
unei culori primare cu o culoare binara de
gradul
1 (R + O;
G + Ve; A + Vi).
Culori
ternare (binare de gradul ID) se obtin din amestecul
fizic in anumite cantitati a doua culori binare
de gradull (O
+ Vi = maro;
Vi + Ve
= gri albastruS Ve + O = acru inchis).
Culori luminoase si
culori intunecate. Daca vrem sa definim gradul de luminozitate
sau de intunecime a
unei culori, atunci
vorbim de tonalitatea sau valoarea ei. Tonalitatea o putem
varia prin amestecarea unei
culori pure cu alb
sau negru.
Culori calde
si culori reci Culorile din cele doua categorii sunt determinare
de impresia calorica pe care
o culoare
sau alta ne-o produce cand o privim. Astfel
culorile galben, oranj, rosu ne dau senzatia
de
caldura, ne
duc cu gandul la soare, foc, zilele calduroase etc. Din contra, culorile
albastru, verde, violet,
ne dau senzatia de
frig, rece, racoare, ne due cu gandulla zilele
friguroase, la racoarea padurilor, a apei
etc. Cea
mai calda culoare este oranjul, deoarece este obtinuta din amestecul
fizic a doua culori calde(R
+G). Cea
mai rece culoare din categoria culorilor reci
este considerata culoarea albastru pur, deoarece
celelalte
culori reci au in amestec si culori calde (verde = albastru,
violet = rosu + albastru).
Culori
complementare Complementara elementara unei culori primare este acea culoare asezata
diametral opus
in cercul cromatic si nu are in componenta ei culoarea primara respectiva.
Perechile de
culori
complementare sunt: - rosu - verde (G + A); galben - violet
(R + A)
si albastru - oranj (G + R); Din
amestecul fizic
al celor trei culori primare rezulta
griul neutru, griul perfect, deoarece el contine toate
culorile spectrului
luminii (R, 0, G, Ve, A, 1, Vi). Din amestecul fizic a doua culori
complementare
rezulta, de
asemenea, griul neutru: R + Ve = R + (G + A). Alaturate aceste perechi se resping, se exalta
reciproc, se
pun in valoare una pe alta, iar asezate la distanta,
se atrag reciproc.
Amestecul fizic al
culorilor si nouculorilor
Prin amestecul
fizic a doua sau trei culori din cercul cromatic se pot obtine un numar foarte
mare de tente
distinctive pentru
retina. Amestecul fizic poate fi realizat prin tehnica fuzionarii culorilor
transparente pe
suport umed, prin
tehnica indoirii si presarii hartiei, dupa
ce, in prealabil, au fost asezate pete de culori pe
suprafata
interioara prin tehnica amestecului pe paleta ori direct pe suportul de lucru.
Posibilitati de
amestec al culorilor si non culorilor
Amestecul fizic de
alb si negru. Prin amestec de alb si negru se poate obtine o scara a valorilor
con stand
in numeroase trepte
de griuri neutre (valorice).
Amestecul culorilor
cu alb sau negru. Prin amestecul fizic cu alb culorile se deschid, isi pierd
stralucirea, intensitatea
si se lumineaza. Prin amestecul fizic cu negru culorile isi pierd stralucirea,
luminozitatea, intunecandu-se.
Cand o culoare se amesteca cu negru tonul ei se stinge (se rupe); prin
amestec cu alb
tonurile se lumineaza. In amestec treptat cu alb sau negru se obtin tonuri
deschise si
respectiv inchise (
scara tonala ). De remarcat este faptul ca unele culori in amestec cu negru isi
schimba
caracterul, de
exemplu galben plus negru da un verde kaky.
Amestecul fizic
dintre culorile vecine. Prin amestecul a eate doua culori vecine, semne pe
cercul
cromatic, una fiind
luata in cantitate mai mare, se vor obtine
diferite nuante ale acelei culori. Acestea
juxtapuse (succesiv
dupa stralucirea lor) formeaza game complexe ale culorii respective.
Amestecul fizic
dintre culorile opuse pe cercul cromatic. Din amestecul fizic a doua culori
complementare,
luate in cantitati diferite, plus alb sau negru se
obtin griuri colorate (grizare). Ruperea
unei culori pure se
realizeaza prin:
a) - amestec
cu complementara sa (R + Ve; Ve + R) în cantitati neegale;
b) - amestec
cu alta culoare rupta R + (A + O);
c) - amestec cu alb
sau negru;
d) - amestec cu gri
neutru.
Game cromatice
Gama cromatica este
o succesiune de culori dispuse intr-o gradatie armonioasa. Ea este conditionata
de
existenta unei
anumite dominante cromatice si realizeaza unitatea coloristica a compozitiei
plastice.
Clasificarea
gamelor:
a) - gama simpla,
care se formeaza prin amestecul fizic a doua complementare sau a doua culori
opuse
(una calda,
cealalta rece);
b) - gama compusa,
care se realizeaza dezvoltand paralel doua sau trei perechi de complementare.
Contraste cromatice
si de alb-negru
Contrastul
presupune existenta a doua elemente opuse. Vorbim despre contrast atunci cand
intre doua
efecte de culoare
pe care le comparam, se constata deosebiri si intervale clare. Cand aceste
diferente cresc
la maximum, se
realizeaza un contrast de opozijie sau polaritati (mare - mic, negru - alb,
rece - cald).
Contrastele se pot
percepe numai prin comparatii: un element este mai mic sau mai mare cand il
raportam
la alt element.
Contrastele joaca un rol de seama in lumea culorilor. Cand sunt juxtapuse,
creeaza efecte
deosebite,
conflicte dintre culori sau dintre alb - negru. Teoria
despre culoarea constructiva a lui Johannes
ltten consemneaza
sapte contraste:
1. contrastul
culorii in sine este cel mai simplu contrast cromatic si se obtine prin
juxtapunerea tentelor
de culori pure
(culori primare si culori binare). Efectul obtinut prin juxtapunerea culorilor
primare este cel
mai puternic.
Puterea contractului culorii in sine scade cu cat culorile folosite se
indeparteaza de culorile
primare. Prezenta
albului si negrului amplifica expresivitatea
acestui contrast deoarece intervin efectele
caracteristice de
crestere a luminozitatii, respectiv stralucirii culorilor. ° pata
de culoare primara sau
binara, inconjurata
de negru, devine mai palida ca intensitate cromatica, dar mai luminoasa. Pentru a
realiza acest
contrast sunt necesare cel putin trei culori. Contrastele
culorilor in sine sunt nenumarate si
prin urmare si
posibilitatile de varietate a expresiei coloristice sunt nesfarsite (exemplu:
modificarea
valorii culorii sau
a raporturilor cantitative).
2. contrastul
deschis - inchis ( clar-obscur) Acest contrast se obtine prin juxtapunerea unor
culori cu
luminozitati
diferite ( valori total diferite). Pentru
a obtine efectul de contrast deschis - inchis
este
necesara
alaturarea culorilor si a non culorilor cu luminozitati egale sau apropiate de
culori si non culori de
intunecime
egala sau apropiata, respectand cerintele acordului cromatic. Folosind
albul si negrul, cu toata
gama valorica
rezultata din amestecul acestora, florile
luminoase cu toate seriile de griuri
colorate, se
poate realiza contrastul
inchis - deschis sau clar - obscur.
Acest contrast sugereaza si unele efecte
impresive: aproape
- departe, greu - usor.
3. contrastul
cald - rece se realizeaza prin alaturarea culorilor calde cu cele reci. Un
contrast pur se
poate obtine
inlaturand efectele celorlalte contraste (in special de clar - obscur),
aducand culorile calde si
reci la aceeasi treapta
de luminozitate sau intunecime. Pentru obtine
efectul maxim de cald - rece se
juxtapune
culoarea cea mai rece - albastru -
cu cea mai calda - oranjul. Intr-o compozitie culorile calde
dau
impresia de aproape, iar
cele reci - de departare. Contrastul
prezinta si importanta pentru efectele
perspectivale
si plastice. Raportului cald - rece din coloristica ii
pot corespunde si alte efecte expresive
dupa Itten:
rece - cald, umbros - insorit, transparent
- opac, linistitor - agitat, rar - des, vaporos - de
pamant, departe
- aproape, usor - greu, umed - uscat. Aceste efecte arata posibilitatile expresive ale
contrastului
cald - rece. In natura obiectele indepartate apar intotdeauna de culoare mai rece, din
cauza
stratului
de aer interpus intre privitor si aceste obiecte.
4 contrastul
complementarelor Doua culori pigmentare, care
amestecate dau griul neutru, sunt culori
complementare. Legea
complementarelor este baza creatiei armonice
deoarece prin indeplinirea ei, in
ochiul
nostru, se creeaza un echilibru deplin. Pe cercul cromatic
al lui J. Itten complementare le sunt
diametral opuse: R
<> Ve; G <> Vi; A <> O; sau:
G + O <>A + Vi;R + O
<> A+ V; R + Vi <> O + Ve.
Culorile
complementare folosite in raporturi juste
de cantitate dau stabilitate compozitiei, fiecare
culoare
ramanand
neschimbata in puterea ei stralucitoare. Fiecare
pereche de complementare are caracteristicile
ei. Astfel, perechea
culorilor G - Vi, prin natura ei contine nu numai contrastul complementar, ci
si clarobscur,
deoarece galbenul
este cea mai luminoasa culoare iar violetul - cea
mai intunecoasa. In contrastul
complementar se cere
ca una din cele doua culori sa fie dominanta ca intindere, stralucire
si ca suita de
tente
rupte ale acesteia. Intr-o compozitie plastica se pot dezvolta si doua sau trei
perechi de
complementare.
5. contrastul
simlutan Prin contrastul simultan
intelegem fenomenul prin care ochiul nostru cere,
pentru
o culoare
pura data, in mod simultan, culoarea
ei complementara, producand-o
de lasine, daca aceasta nu
este prezenta. Acest
efect optic se obtine, practic, prin suprapunerea
unui gri neutru, de intindere redusa
(patrat, cerc,
linie), pe o suprafata de dimensiuni mari,
intens colorata, griul aflandu-se
optic spre culoarea
complementara culorii
pure pe care el este suprapus.
6.
contrastul de calitate Contrastul
de calitate consta in opozitia dintre culorile saturate, stralucitoare
si
culorile
amestecate, tulburate Culorile pot fi tulburate
in mai multe moduri. O culoare
pura se tulbura cu
alb, negru, gri, cu
complementara respectiva.
7. contrastul
de cantitate Contrastul de cantitate se refera la raportul de marime a doua sau
mai multe
suprafete
colorate. Este contrastul ,,mult
- putin" sau ,,mare
- mic". Caracterul activ al unei culori este
determinat
de puterea ei de stralucire si marimea petei colorate. Pentru
a evalua puterea de stralucire sau
lumina, trebuie
sa comparam culorile pure fata de un fond gri - negru. Vom
constata in acest sens ca
valorile
de lumina ale fiecarei culori in parte nu sunt egale. Astfel Goethe a stabilit raporturile
numeri ce
de
luminozitate a culorilor spectrale: galben =9, portocaliu
= 8, rosu = 6, violet = 3, albastru = 4 si verde
= 6. Valorile
perechilor de culori complementare sunt: G-Vi=l/4:3/4 ; A-0=l/3:2/3
; R-Ve=I/2:l/2
Raporturile
de cantitate mentionate sunt valabile numai in cazul cand culorile
sunt folosite la puterea lor
de
stralucire maxima.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu